Hva er PLN, mitt PLN og hvordan bruke det?

Synet på læring og hvordan vi lærer, har preget samfunn, skole og utdanningsinstitusjoner i flere tiår. Teknologiens rivende utvikling innenfor data og kommunikasjon har imidlertid ført til en endring, både i forhold til hvordan vi lærer best, og ikke minst hvilken kompetanse vi trenger for å henge med i samfunnsutviklingen. Begrepet PLN er et viktig stikkord i denne sammenhengen. Men hva er PLN? Og hva er mitt PLN? Og hvordan kan jeg utvikle det og bruke det?» Disse spørsmålene vil jeg se litt nærmere på.

Hva er PLN?

PLN er en forkortelse for personlig læringsnettverk. Alle har et personlig læringsnettverk, men ikke alle er bevisst sitt PNL. Et nettverk består av ulike noder som er koblet sammen til en helhet. Via internett har vi tilgang til informasjon fra utallige kilder (noder) verden over.

Computer Network Concept Stock Photo

I dagens samfunn må vi forholde oss til enorme mengder informasjon. Det er tidkrevende, men nødvendig, å følge med på hva som foregår innenfor ulike fagfelt dersom en skal henge med i samfunnsutviklingen. Ved å bygge et personlig læringsnettverk, får du mange forbindelser som du kan samhandle og utveksle informasjon med. Sosiale media blir dermed et viktig redskap for livslang læring. Det vil hjelpe deg å holde deg oppdatert. På facebook kan vi enkelt holde kontakten med nye og gamle venner og bekjente, og på twitter kan vi følge ulike grupper eller enkeltpersoner.

Det å skaffe seg et PLN er sentralt i læringsteorien konnektivisme (George Siemens). Konnektivismen dukket opp i kjølvannet av den teknologiske utviklingen. Internett har reformert måten vi samhandler på, kommuniserer og lærer. Et viktig prinsipp i konnektivismen er at vår viktigste kunnskap og kompetanse ligger i hva vi har potensiale til å vite noe om, heller enn faktakunnskap vi for øyeblikket er i besittelse av. En viktig kompetanse blir dermed å vite hvor vi kan finne informasjonen vi trenger for å lære (å lære å lære). Det er derfor viktig å bygge et PLN, der man kan kommunisere gjennom sosiale nettverk og lære av hverandre. I tillegg er det slik at såkalte «svake bånd», dvs venners venner, eller dine bekjentes bekjente, er vesentlige i et PLN. Det viser seg bl.a. på jobbmarkedet at mange får jobb via såkalte «svake bånd».social links vector background royalty-free stock vector art

Konnektivismen fremhever at læring og kunnskap er basert på et mangfold av meninger. James Surowiecki fremhever at summen av mange menneskers kunnskap kan være vel så riktig og utfyllende som en eksperts kunnskap alene. Dette er et eksempel på kollektiv intelligens.

Mitt PLN

Mitt PLN består av Facebook, der jeg har kontakt med familie, venner og bekjente. I tillegg har jeg brukt læringsplattformen Fronter og Adobe Connect i studie- og i undervisningssammenheng. Med Skype kan jeg holde kontakt med familie og venner som befinner seg i utlandet. Dersom jeg lurer på noe, googler jeg det gjerne, og jeg har fått hjelp av «tutorials» på Youtube flere ganger.

Jeg har også en profil på LinkedIn, men er ikke aktiv bruker. Jeg er ikke særlig aktiv på sosiale medier, men gjennom forelesningene i DKL har jeg blitt mer bevisst på at det er viktig å ha et godt utbygd PLN, fordi det er en viktig kilde til læring. For å utvide mitt PLN vil jeg gå inn på LinkedIn, oppdatere profilen min og legge til kollegaer, venner og bekjente. I tillegg vil jeg bli medlem på Twitter og Google +.

Hvordan kan jeg tilrettelegge for at elevene kan bruke sitt PLN i læringsarbeidet?

Elevene må kunne de tekniske ferdighetene som skal til for å kunne bruke ulike programmer på pcen. De kan f.eks få i oppgave å lage sammensatte tekster. Dermed vil de erfare hvor viktig det er å kunne finne relevant informasjon på data. Men hvordan skal elevene greie å finne frem til gode kilder i informasjonsmylderet? Her er læringsplatformer som Classfronter og Canvas ypperlige hjelpemidler. Jeg kan legge ut lenker til ulike nettsider som elevene kan gå inn på, og bevisstgjøre elevene på kildekritikk.

I «Smart læring» kan vi lese om Liv Marie Schou som opprettet en facebookside for sin klasse og gav elevene i oppgave å skrive fagtekster som ble lagt ut på klassens vegg. Konsekvensen var at elevene ble motiverte, og ekstra opptatt av å få til et godt produkt siden andre kunne lese tekstene deres. Elevene kunne også gi tilbakemelding på hverandres tekster. Jeg synes dette er et godt eksempel på hvordan vi kan bruke sosiale medier i undervisningsøyemed.

For å holde seg oppdatert i et samfunn der informasjonsmengden stadig øker, er et godt utbygd PLN vesentlig. Den kunnskapen jeg ikke besitter selv, kan jeg ved et tastetrykk finne via sosiale medier og ulike nettsteder. På bakgrunn av dette ser jeg at et godt utbygd PLN er grunnlaget for livslang læring. Derfor vil jeg jobbe med å utnytte PLN både for min egen del og i undervisningen.

Kilder:

Krokan, Arne: «Smart læring, hvordan IKT og sosiale medier endrer læring». Fagbokforlaget 2012.

Nettsteder:

https://dataskole.wordpress.com/2013/02/20/kollokvie-anno-2013-personlig-laeringsnettverk-pln/

http://www.ytrevenstre.no/liten-teori-med-store-konsekvenser/

 

 

 

Legg igjen en kommentar

